Hei. Arvatkaas mita?! Tai siis aika mahdotonhan teidan on arvata tata, mutta eilen kun olin kaikkien kiireideni jalkeen maman skootterin kyydissa, ma alysin, etta hitsi vie, mahan oon himpuran onnellinen.

Ma olen nyt erittain aktiivinen lapsi, vuorokauden sisalla kirjotan KOLME blogi kirjotusta, mutta eiks niin, et pitaa kayttaa aika hyvakseen... eli nyt voin olla kirjottamatta puoleentoista viikkoon :D

Ma huomaan, etta musta tosiaanki rupee tuleen taiwanilainen opiskelija. Koulu tarkottaa suurta piknikkia, missa syodaan KAIKKIEN MUIDEN RUOAT ja ite ollaan sillee havitin rahat/sinahan et ole nalkainen/olen koyha :D. Eli tanaan vein aamupalan kouluun (kuten kaikki muutki tekee) ja eilen soin Anan lounaan (KOKONAAN, ei mitaan maistelua _D). Musta tuntuu, etta Anasta ja musta on tulossa tosi hyvat kaverit, kun naihin taiwaniikkeihin on hieman vaikee silleen... no luoda yhteytta. Naa on aina nii kiireisii! Siis jos ne ei opiskele, niitten vanhemmat raahaa nitta jonnekki. Jos niilla jaa niista tilkkeista aikaa, niilla on poika/tyttoystava, josta tosin kukaan muu ei tieda. Tai sitten sen huomaa siten, etta se poikaystava tuo sun kaverille joka aamu aamupalan... Ja esim. LYLilla on KAKS kannykkaa. Toinen sen poikaystavalle ja toinen muille _D

Ja Anasta tuli mieleen, etta ma sain mun yhelta suunnitelun opelta tosi hassun kehun. Siis no se "beard-guy", eli se opettaja, joka antaa mulle sikana kotitehtavia, ei kai ole hirveesti olettanu, et ma tekisin niita, silla Ana kai ei kummemmin tee kotitehtavia. Beard-guy on Anan luokanvalvoja. Koska ma olin viime viikolla kipeena, ma menin sen open luo semmosella "anteeksanteeks" asenteella ja sorssin ne kotitehtavat sille. Sen sijaan, et se ois ollu vihanen, et mun kotitehtavat oli viikon myohassa, se sano mulle, etta "kiva kun teit ne ja se on okei" ja ma olen "aktiivisempi", ku Ana. Ma olin silleen "...okei :D". Vahan ajan paasta kun se oli tarkistanu mun kotitehtavat ja ma olin korjannu mun virheet, vein sen kotitehtavan takasin sille ja se oli lukeen semmosia paivakirjoja, mita naa valvontaluokkalaiset aina kirjottaa luokanvalvojalleen. Ma sit kysyin, etta kirjottaako Ana sen paivakirjaa kiinaksi ja se opettaja kattoa mua tosi oudolla katseella ja sano "ei Ana kirjota tata". Sit ma olin sillee "no mutta mina kirjotan kiinaa ja englantia". Siihen se opettaja vastas "no minahan sanoin, etta sina oot aktiivinen!" Sit ma repesin niin pahasti. Musta on kiva kirjottaa sita paivakirjaa, kun mulle tapahtuu niin paljon ja mun luokanvalvoja on aivan mahtava tyyppi. Se on semmonen, etta kun se tulee luokkaan, koko luokka huomaa sen. Se on tosi pieni ja kaunis nainen, mutta sitten sen opetustyyli on ihan hassu. Ensin se selittaa Facebookista tosi pitkaan ja sit se opettaa meita 15 minuuttia. Ja se on opetus on tosi elerikasta!
Ma kerroin tosta mun "aktiivisuudesta" myos 黃-laoshille ja se sano, et totta tosiaanki ma olen aktiivisempi. "Ana tykkaa lukea, sina olet aina menossa jonnekin!" Suomessahan ma luen ja noretan ihan taysilla, mutta taalla mulla on vaan vuosi aikaa, ma luen jos mulla on aikaa ja jos ma en keksi mitaan hauskempaa tekemista! Eika rotary sedat ja tadit Suomessa ja Taiwanilla tykkaa, jos ma vaan nyhvaan kotona!

Viime aikoina ma olen ollut kiireinen, koska joulukuussa kaikki vaihtarit pitaa 5-7 minuuttia pitkan puheen ja me ollaan alotettu hioon sita 黃-laoshin kaa . Talla hetkella se on nelja sivua koneella. Siina on mun kirjotukset 3 kertaa eri kirjotustyyleilla ja kielilla, joten luultavasti sita pitaa pidentaa. Mutta mista kertoa, kun on niin paljon asiaa!? 黃-laoshi lupas jarjestaa mulle jonkun oppilaan opettaan mua aantaan sita puhetta paremmin, koska mun kiina on aika... noh... arvailujen ja korvakuulon perusteella opittua, joten joskus jokunen kirjain ja jokunen tooni karkaa muille maille...

Eilen koulun jalkeen (ja kiinan tunnin jalkeen) ma menin kahden KFS:n tyton kaa ottaa niit photo stickereita. NIIHIN JAA KOUKKUUN ja ne on hauskempia ku normaalit kuvat, koska niissa on AIKARAJA ja ne pitaa myos koristella ja sitten kaikki on ihan panarissa ja sahlaa ja no sitten ne kuvat on ihan jarkkyrumia :D Mutta se on okei, koska se on niin hauskaa! TongTong tilas kaks niista kuvista sen kannykkaan, joten saatte jonain paivana esimerkkeja siita mita on "iso-paa-tarrat" (suora kaannos kiinankielisesta nimesta :D)! Ja no soin nightmarketilla hemmetin hyvan nakkisampylan ja hampparin risteytyman. Nams. Ja huomasin, etta ne pearl milktean pallerotki rupee maistuun hyvalle. Aluks ne oli vahan alloja, mut nyt ma tykkaan niista.

Ja no sitten kavelin kotiin. Soin kotona ja juttelin kiinaksi (!) maman kanssa ja sitten me riennettiin tai chi tunnille. Musta on kivaa, etta ma voin kayda siella ja ma oon oppinu talla viikolla muutamassa paivassa tosi paljon! Tulin ysin jalkeen kotiin ja harjottelin sita puhetta ihan pikkuriikkisen ja menin nukkumaan!

Ja miksiko olen tana aamuna taalla, enka uimassa? Olisin halunnut menna uimaan, mutta uimarit halus tehda tanaan jotain muuta, joten en ma sitten yksin menny...