...että viisumihakemukset ja muut tosisupertärkeet asiat ei mee putkeen.

Okei. Viisumihakemusten toimittaminen Taipei Representative Office in Finlandiin oli helppoa. Se sijaitsee keskellä Helsinkiä ja siellä ei ollut ruuhkaa. Kun esim. vertaan viime vuonna hakemaani Kiinan viisumiin (tai siis Kiinan kansantasavaltaan hakemaani viisumiin), niin a) vähemmän papereita piti täyttää b)  vähemmän porukkaa haki sitä viisumia (itseasiassa siellä ei ollut ketään muuta samaan aikaan ku minä) ja c) ei tarvinnut tosiaankaan mennä mihinkään Kulosaareen, vaan sijainti _oikeasti_ oli hyvä.

Mutta no joo, jokasella hopeareunuksella on pilvensä... Menin sinne ja annoin ne paperit semmoselle suomalaiselle naiselle, joka oli tosi avulias. Sitten se meni jonnekin huoneeseen niitten papereitten kanssa ja mä näin oven raosta kun se tutkaili niitä papereita ja katso jotain kansiota. Nooh, aikaa kulu ja sitten mä kuulin kun sinne huoneeseen tuli joku toinen henkilö. Se henkilö (joka äänestä päätellen oli taiwanilainen mies) ja sit se nainen rupes keskusteleen englanniksi niistä mun viisumihakemuksista. Siinä vaiheessa mun aivot sano että "nyt tää meni kyl ihan vatuiksi".

No ei mennyt aikaakaan kun se nainen tuli ja sano etta ensinnäkin mä en voi saada multiple entry visaa, jos mä haluun resident visan. Ja lisäksi mun olis pitänyt täyttää semmonen lääkärintodistus lappu, josta ei tullut mainintaa rotareilta eikä siitä ollut myöskään mainintaa missään Taipei Representative Office in Finlandin sivuillakaan. Siinä vaiheessa rupes oleen semmonen hengitä syvään -olo. No ei siinä mitään, ongelmat ratkottiin näin:

1. ongelman ratkaisu löyty siitä, että mä sanoin, että myös single entry visakin käy.

2. ongelman ratkaisu on tulossa ja sen ratkaisun osalta pitää antaa kaikki kiitokset kyllä sille naiselle! Ensinnäkin mä olin ihan häh sen lääkäripaperin kanssa ja sanoin että mä olen täyttänyt niitten rotarypapereitten mukana kyllä jo yhden lääkärintarkastuksen. Sitten se nainen oli vaan että "okei, me sit voidaanki pyytää faksilla ne paprut Taiwanista" ja mä olin vaan ihan monttu auki ja yritin selittää, et voi ne pyytää ne paperit Suomestakin, mutta kiitoskiitoskiitos. Ja kaiken kukkuraks ne lupas pistää postissa viisumin tuleen kotiin! (Ei kyllä kirjattuna kirjeenä, mutta mä luotan Suomen postiin... tai miksi tätä Itellaa nyt pitää sanookkaa.)

Kaupan päälle se nainen vielä anto mulle kaikenlaisia esitteitä Taiwanista ja saatto hissille. Tuli kyllä semmonen olo, että vaikka asiat ei oo ihan putkessa, niin musta pidetään kyllä hyvää huolta!

Niitten housujen kokoon kursimisesta: Enemmänkin se oli korjailuoperaatio, sillä Empun Erinille lainaamat pyjaman pöksyt oli aluksi hmmm... tuuletusmallia. Joten Emppu poisti ne tuuletusluukut sielt housuista ja se oli sitä housujen kasaan ompelemista. =D